Foto: Flickr / Frans Berkelaar
Reizigersorganisatie Rover vindt dat NS te makkelijk kiezen voor het schrappen van treinen om de problemen door het personeelstekort op te lossen. Samen met andere consumentenorganisaties schrijft Rover dat de vervoerder veel méér kan doen.
Voorgesteld wordt onder meer voor om kantoor- en winkelpersoneel te laten helpen als vertrekassistent – werknemers die helpen bij het vertrek van treinen. Ook pleit Rover voor het versoepelen van de regels waardoor één conducteur meer treincoupés onder zijn of haar hoede mag nemen. ‘Dat de reiziger er volgend jaar op achteruit gaat is evident, maar we verwachten van NS dat tenminste een zo goed mogelijk product wordt neergezet,’ zegt Rover-directeur Freek Bos. ‘Dat betekent een logische en voorspelbare dienstregeling met extra lange treinen en aandacht voor goede aansluitingen.’
@NS_online Lekkere bende vandaag op het traject tussen Hoorn en Zaandam. Vanochtend de 3329 die eerst op +5 staat, vervolgens op +12 en daarna maar helemaal niet meer komt. De volgende rit uiteraard als sardientjes in een ton. Nu terug de 3348 die vervallen is.
— Jasper Rom (@JR82RM) October 4, 2022
Bovenal pleit Rover er voor om zo snel mogelijk het aantal treinen weer op te schalen om te voorkomen dat treinreizigers voorgoed afhaken. NS gaan in 2023 fors snijden in het treinaanbod vanwege het personeelsgebrek en wil een tiende minder treinen laten rijden dan in 2019, het laatste jaar voor corona. De dienstregeling gaat in december in, maar vanaf september zijn ook in onze regio al stapsgewijs aanpassingen gedaan.
Rover wijst erop dat reizigers in de weekenden op sommige plekken te maken kunnen krijgen met vijftien tot 20 procent minder treinen, en in bepaalde gevallen nog slechts één keer per uur een trein. De reizigersorganisatie stelt dat de dienstverlening daarmee tot ‘een onacceptabel niveau’ zakt.